Inrikes.

2017-10-11 11:00

”Allting är väldigt klumpigt”

Personalen lyser med sin frånvaro i matvarubutikerna – men på lagren blir de allt fler. E-handeln innebär inte bara tunga lyft och upprepade arbetsuppgifter. Lagerarbetet är dessutom svårt att effektivisera.

Dagens ETC har tidigare berättat om hur arbetsvillkoren förändrats i takt med e-handeln. Allt fler arbetsuppgifter övergår i lagerarbete där 86 procent uppger att de i någon form lider av fysisk skada till följd av arbetet. Det har också visat sig att kvinnor generellt drabbas hårdare av arbetsmiljön än män.

Detta är en omställning som också märks bland butiksanställda i matvarubutiker.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– I butikerna går kunderna själva och handlar och då står kunderna för allt det. På många ställen är de till och med självexpedierade. Men på lagren är det väldigt personalintensivt, säger Fredrik Ståhlberg, ombudsman på Handelsanställdas förbund i Stockholm.

Enligt honom är det där som de stora kostnaderna uppstår – kostnader som dessutom ökar då efterfrågan på inköp av livsmedel via nätet växer.

Eftersom varorna plockas en efter en finns inga enhetliga förpackningar och logistiken är svår att ersätta med tekniska lösningar.

– Det finns liksom ingen rationalitet i det utan allting är väldigt klumpigt och krångligt. Företagen hoppas på att det ska betala sig förr eller senare – men än så länge gör det inte det, säger Fredrik Ståhlberg.

Han är tveksam till kedjornas försök att vara innovativa med lockpriser och snabba leveranser – däremot tror han att det kan finnas en framtid när omsättningen blir tillräckligt stor.

– Jag tror inte riktigt på det där, utan ska de överleva ekonomiskt måste det finnas en storskalighet.